گزارشی از نشست خبری مهندس شبانی مدیرکل راه و شهرسازی (۲)اعتراف بزرگ مدیر کل
گزارشی از نشست خبری مهندس شبانی مدیرکل راه و شهرسازی (۲)
اعتراف بزرگ مدیرکل:
📌ماده ۲۳ ملی برای جاده چک چک گرفته نشده است
📌در سفر ریاستجمهوری ۴۲۰ میلیارد برای تکمیل جاده چک چک اعتبار گذاشتند ولی تاکنون فقط ۱۰ میلیارد (به اندازه ساخت یک کیلومتر) واگذار شده است
📌زمینهای گراش چون قیمت بالاتری دارد در اولویت مزایده است.
📌مجتمع ادارات گراش باید با هزینه خود ادارات به اتمام برسد.
✍️نوبت به سوالات و مطالبات خبرنگاران رسید. به ترتیب خبرنگار رسانههای هفت برکه، تابان، پندری، فداغ نیوز و دفتر خبری صدا و سیما سوالاتشان را مطرح کردند.
با هم بخوانیم:
🔹خبرنگار هفت برکه:
چرا ۷۳ درصد از مزایده زمینها، مربوط به سهم گراش و خنج است و لار و لامرد کمترین میزان را دارند؟
▫️همچنین از نحوه واگذاری زمینهای روبهروی ترمینال به کارکنان اداره کل راه و شهر سازی هم توضیح دهید.
🔹شبانی:
▫️ما یک صندوق به نام توسعه مسکن داریم که هدف ایجاد آن شناخت و توسعه مسکن بوده است. یکی از منابع آن هم با فروش زمینها مشخص میشود. برای مزایده به ما تکلیف کردند قیمت اراضی باید رشد کافی داشته باشد تا بتوانیم بفروشیم و زمینهای گراش به این شرایط رسیده است.
ما فقط اراضی شهری خاص را نمیفروشیم ولی ممکن است این مقدار کم و زیاد بشود. تا امروز هم ۷۰۰ میلیارد برای اراضی هزینه کردیم اما ۲۵۰ میلیارد فروش داشتیم.
🔹خبرنگار تابان گراش: روند پیشرفت جاده چک چک به این صورت است:
▫️۱۷/۵ کیلومتر اول به عنوان پروژه تعریف شده، ۱۴/۸ کیلومتر در حال انجام است و تا کنون، تنها ۱۱ کیلومتر آسفالت شده که کلا میشود یک سوم کل ۳۵ کیلومتر تا دو راهی ارد. خب ما ۲۰۰ میلیارد بودجه مصوب از سفر ریاستجمهوری شهید داشتیم. ۱۰۰ میلیارد هم که وزارت نفت متقبل شده بودند.
▫️پس چرا جاده پیشرفت اندکی دارد و آن ۲۰۰ میلیارد مصوب سفر ریاست جمهوری و ۱۰۰ میلیارد وزارت نفت، الآن در چه مرحله است؟
🔹شبانی اینگونه پاسخ داد:
محور گراش چک چک، محور روستایی بوده و از سال ۱۳۸۸ شروع شده است. ۱۷/۵ کیلومتر آن تا روستای چک چک است که با مشخصات راه فرعی شروع شده. یعنی یک درجه بالاتر از راه روستایی و با عرض ۹ متر. با پیگیریهای انجام شده، ۱۱ کیلومتر آسفالت و تا ۱۵ کیلومتر آمادهسازی و زیرسازی شده تا در آینده ۱۷/۵ کیلومتر تکمیل بشود.
▫️براساس مطالعات فنی انجام شده، در وزارت راه و شهر سازی این طرح رد شد و گفتند برای تبدیل آن به محور اصلی توجیه ندارد. باید از طریق بودجه استانی و به عنوان محور راه فرعی اقدام کنید.
کارگروه استانی نیز به شکل مشروط با این طرح موافقت کرد. به این شکل که ۲۰ درصد این بودجه را استان و ۸۰ درصد دیگر از سایر منابع(!) تأمین شود.
▫️در سفر ریاستجمهوری شهید هم ۴۲۰ میلیارد برای تکمیل راه اصلی لامرد به لار (جاده چک چک) اعتبار گذاشتند. قرار شد ۱۰۰ میلیارد از نفت، ۱۰۰ میلیارد سازمان برنامه و بودجه کشور، ۲۰ میلیارد وزارت راه و ۲۰۰ میلیارد هم از محل منابع استانی تزریق شود. اینها اعلام شده ولی ابلاغ نشده.
۲۰۰ میلیارد استانی هنوز تخصیص نیافته و تنها حدود ۱۰ میلیارد اختصاص یافته است. که با آن شاید یک کیلومتر دیگر ساخته شود. تا موافقتنامه هم امضا نشود ذیحساب اجازه نمیدهد بیشتر هزینه کنیم.
🌐خبرنگار تابان: چه کسی باید برای جذب بودجه سفر ریاست جمهوری پیگیری کند؟
شبانی: ما باید پیگیری بکنیم!