مهارتهای عملیات مدیریت ،دکتر مهدی مهرابی
نکته های مدیریتی (۱۰)
مهارتهای عملیات مدیریت
✍️دکتر مهدی مهرابی
🔹مدیران برای برتری در هر حرفهای به دو مهارت نیاز دارند :
مهارت سخت(مهارت تخصصی)
مهارت نرم (مهارت اجتماعی)
مهارتهای سخت: تواناییهای تخصصی، فنی و قابل آموزش هستند که از طریق مدرسه، آموزش و تجربه شغلی یاد میگیرید. به عنوان یک مدیر، مهم است که این توانایی ها را توسعه دهید تا بتوانید به طور مؤثر دیگران را در تقویت مهارتهای مشابه رهبری کنید.
مثل: مهارت کار با سیستم ، برنامه نویسی، حسابداری، مهارت های ACDL و …
مهارتهای نرم: توانایی مدیر در برقراری ارتباطات اجتماعی است که مشترک بین همهی مشاغل بوده وبرای موفقیت مدیر، مهمتر از مهارتهای فنی هستند. به طور کلی، مهارت های نرم در طول زمان با مدیریت مسئولیت های شما و تعامل با دیگران ایجاد می شود.
مثل: ارتباط کلامی، تیم سازی، انسجام بخشی،حل مسئله، مدیریت زمان ، حل تعارض، ایجاد انگیزش و… همگی نمونه هایی از مهارت های نرم هستند.
🔸مهارتهای سخت هنگام تکمیل وظایف خاص ،ضروری هستند و مهارتهای نرم هنگام راهبری افراد ،نظارت و تصمیم گیری
✅مهارتهای کلیدی مدیریت:
مؤثرترین مهارتهای مدیریتی که باید بدون توجه به بخش یا صنعت خود ایجاد کنید، میتوانند در پنج دسته اصلی دستهبندی شوند:
_رهبری
_برنامه ریزی
_ استراتژی
_ارتباط
_ سازمان
۱.رهبری:
کار با دیگران، ایجاد انگیزه و هدایت اعضای تیم برای رسیدن به هدف
نمونههایی از مهارتهای رهبری:
ایجاد انگیزه در دیگران، تیم سازی-یکدلی-قابل اعتماد بودن-انتقاد سازنده-تفویض اختیار-توانمندسازی- درستی-صبر، قاطعیت -مدیریت روابط
۲. برنامه ریزی
توانایی تعیین اهداف و تعیین کارآمدترین مسیر برای دست یابی به اهداف .
نمونههایی از مهارت های برنامهریزی:
مهارت های شناختی-تطبیق پذیری-توسعه تجاری-تفکر انتقادی-انعطاف پذیری-استدلال منطقی.
۳.استراتژی
اقدامات عملی خاص برای حرکت از وضعیت فعلی به موقعیت مد نظر (تشخیص ناکارآمدیها -شناسایی راه حلهاو چالشها )
مثالهایی از مهارت های استراتژی:
تفکر استراتژیک-حل مسئله-حل تعارض-خلاقیت-تفکر تحلیلی
۴.ارتباطات
ارائه اطلاعات دقیق در زمان مناسب به افراد مناسب .
نمونههایی از مهارت های ارتباطی:
گوش دادن فعال-همکاری-ارتباط بین فردی-مذاکره-اقناع-سخنرانی عمومی-ارتباط کلامی-ارتباط نوشتاری-مصاحبه کردن-ایجاد روابط
۵.سازمان
توانایی ایجاد تعادل بین وظایف متعدد و اولویت بندی اقدامات
نمونههایی از مهارتهای سازمانی:
تعیین هدف-مهارتهای اداری-مدیریت پروژه-مدیریت زمان-مدیریت مهلت-هماهنگی رویداد-ثبت سوابق-برنامه ریزی
چگونه مهارت های مدیریتی را توسعه دهیم:
-تصدی یک موقعیت مدیریتی
-برای مدیرت پروژهها و رهبری جلسات داوطلب شوید
-یک الگو پیدا کنید (در داخل یا خارج از سازمان )رفتار او را زیر نظر داشته باشید
-بازخورد بخواهید