۱۴۰۳/۰۹/۱۳

محاسن و معایب نظام دوری

 محاسن و معایب نظام دوری

محاسن و معایب نظام دوری (Looping System)

 

 

عبدالعزیز فیروزی (دبیر بازنشسته)

 

تابان گراش: “نظام دوری” عنوان طرحی است که از مهرماه امسال در تعدادی از مدارس ابتدایی سراسر کشور اجرا خواهد شد. هر چند این برنامه در سال های گذشته در چند استان اجرا شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.
.
در تعریف نظام دوری آمده است : عمل یا فرآیند تدریس یک معلّم در یک پایه تحصیلی در دوره ابتدایی و همراهی او با یک گروه از دانش‌آموزان همان پایه، در چند پایه تحصیلی بالاتر
بر اساس این طرح ، آموزش و پرورش تدابیری اتخاذ کرده است تا دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی کلیه دروس خود را با یک معلم بگذرانند
به عقیده کارشناسان، یکی از راهکارهای خوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اجرای نظام دوری است، بیش از ۱۰ سال از رونمایی سند تحول بنیادین می‌گذرد که رویکرد اصلی آن تأکید بر دوره ابتدایی است

تفاوت نظام «دوری» با نظام «دوره‌ای» در آموزش و پرورش

نظام «دوری» به نظامی که معلم از پایه اول تا سوم ابتدایی با دانش‌آموزان بوده است، گفته می‌شود. ولی نظام «دوره‌ای» نظامی است که سه پایه اول ابتدایی در یک مدرسه و سه پایه دوم دوره ابتدایی در مدرسه دیگر تحصیل می‌کنند.

محاسن نظام دوری
۱. با توجه با اینکه یک معلم به مدت سه سال با تعداد معدودی از دانش آموزان کار کرده است ،شناخت عمیق از خصوصیات جسمی ، روحی دانش آموزان را کسب می کند.
۲. با توجه به شرایط سنی و وابستگی عاطفی به معلمان تأثیر خوبی در فرآیند یادگیری دانش آموزان خواهد داشت.
۳. دانش آموزان با توجه به آشنایی قبلی با معلمان با اطمینان خاطر و علاقه مندی بیشتر در مدرسه حضور می یابند و در امر یادگیری آنها تأثیر مطلوب دارد.
۴. معلمان فرصت اضافه نمودن تخصص خود را به دست می‌ آورند .
۵. دانش آموزان استفاده بهینه را از یک معلم توانمند و با تجربه کسب می نمایند
۶- شناخت دقیق معلم از دانش آموز در روند رشد فعالیت های آموزشی و تربیتی تأثیر مثبت داشته و پیشرفت تحصیلی سریع تر انجام می گردد.

معایب نظام دوری
۱.کاهش رقابت سالم و خلاقیت در دانش آموزان
۲.محصور شدن دانش آموزان در کسب آداب ، رفتار و اخلاق خاصی، چون با یک سری دانش آموز و یک معلم سه سال پی در پی هستند.
۳. عدم تجربه کافی معلم در سه پایه.
۴. عدم تخصص کافی معلم در سه پایه.
۵. تحمل اجباری معلم و دانش آموز در سه سال پی در پی (گاهی اتفاق می افتد که یکدیگر را دوست ندارند).
۶. انتقال یک سری تجربیات تکراری معلم در سه سال پی در پی ،در صورتی که هر معلم می تواند تجربیات جدیدتری ارئه دهد و تنوع آن مسلماً بیشتر خواهد بود.
۷. نا کارآمد بودن بعضی از معلمان و ضرر دانش آموز در سه سال پی در پی.
۸. خستگی معلم و شاگرد از تحمل یکدیگر .
۹. تخصصی بودن خصوصاً در پایه اول و کسب تجارب آموزشی مفید همکاران که با ورود به پایه بعدی تمام می شود.
۱۰. ارتقاء پایه دانش آموز ضعیف و بیسواد ، در صورت نا کارآمد بودن معلم.
۱۱. عدم تنوع در دوست یابی دانش آموزان.
۱۲. عدم انتقال تجارب مفید همکاران که فرصت استفاده از آن را در سال های بعد، در آن پایه ندارند.
۱۳. صرف هزینه زیاد جهت برگزاری دوره های آموزشی ویژه اجرای طرح نظام دوری.
۱۴. عدم توجه به علاقه مندی و توانایی معلمان خصوصاً در پایه اول.
۱۵. در نظر نگرفتن علاقه مندی همکاران نسبت به پایه تدریس.

تابان

Taban

0 دیدگاه

نوشتن دیدگاه

اخبار مرتبط